Det finns många åtgärder vi kan vidta för att försvåra bedrägerier och ID-kapningar på internet. Här listar jag tre enkla åtgärder som går snabbt att genomföra på egen hand.

Säkerhet

1. Kräv BankID vid fakturaköp

Hos de flesta e-handlare går att göra köp på faktura med endast ditt personnummer. Men ditt personnummer är lätt att få tag på – det är en offentlig uppgift i folkbokföringen. Det går att få tag i personnumret hos både Skatteverket och sidor som Merinfo med flera.

Uppdatering 2023-01-15: Sedan 1 januari 2023 är det krav på BankID – eller liknande identifiering – vid fakturaköp online, där fakturan utfärdas av en tredje part. Mer information finns på Sveriges riksdag.

Klarna

Klarna är idag Europas största bolag inom finansteknologi12 och har således en stor marknad också i Sverige. På Klarnas hemsida går det att spärra så att ingen kan handla mot faktura med enbart ditt personnummer. Du måste då även verifiera din identitet med BankID. Observera dock att detta bara ger skydd hos de handlare som använder Klarna.

  1. Logga in på Klarna på klarna.se
  2. Välj Mitt Klarna i menyn längst upp på skärmen
  3. Klicka på kugghjulet
  4. Välj BankID vid köp under rubriken Data och säkerhet
  5. Aktivera funktionerna Kräv BankID vid köp och Neka köp för butiker som inte stöder BankID (se bild nedan)

Klarna BankID

Det går även att aktivera spärren via Klarnas mobilapp.

I ett mejl till CyberInfo berättar Klarna att de har en lång rad säkerhetsmekanismer som övervakar alla köp för att förhindra bedrägerier.

Qliro

Sedan början av 2022 går det att kräva BankID vid fakturaköp även hos Qliro.3 Precis som hos Klarna krävs det då att du legitimerar dig med BankID vid alla fakturaköp. Det går även att spärra så att köp nekas hos de handlare som ännu inte stödjer funktionen med BankID-kravet.

ANNONS FÖR VÅRA EGNA BÖCKER Demonerna på internet

  1. Logga in på Qliro på qliro.com/sv-se
  2. Klicka på ditt namn längst ner på skärmen till vänster
  3. Välj BankID vid köp
  4. Aktivera funktionerna Bekräfta dina köp med BankID och Neka köp om butiken inte kan bekräfta med BankID (se bild nedan)

Qliro BankID

Spärren går även att aktivera via Qliros mobilapp. Inställningen finns under Mer → Uppgifter & Inställningar → BankID vid köp.

I ett tidigare mejl till CyberInfo meddelade Qliro att BankID har krävts redan innan ifall man har valt en annan leveransadress än sin egna.

Resurs Bank

Resurs Bank har höjt säkerheten ytterligare och kräver alltid BankID vid fakturaköp som görs av privatpersoner. Det är ingen inställning som man varken kan eller behöver göra själv. Detta meddelar Resurs Bank i ett mejl till CyberInfo.

2. Stäng ditt kort för internetköp

Att stänga ditt kontokort för internetköp är en viktig åtgärd för att försvåra bedrägerier. Även om många svenska handlare och betaltjänster kräver BankID för att handla med kort är detta fortfarande en frivillig säkerhetsåtgärd. Det är dessutom bara i Sverige som detta finns. Handlar du hos företag utanför Sverige krävs nästan aldrig BankID. Då räcker det med kortnumret, utgångsdatumet och koden på baksidan av kortet. Följ instruktionerna nedan för just din bank.

Swedbank

Hos Swedbank går det öppna och stänga sitt kort för internetköp i både mobilappen och i internetbanken.

Via internetbanken

  1. Logga in på Swedbanks webbsida
  2. Klicka på Konton och kort i menyn till vänster
  3. Klicka på ditt kort under rubriken Bankkort till höger
  4. Klicka på “slidern” så att den flyttas till 0 (se bild nedan)

Swedbank - avstängt internetköp

Via mobilappen

  1. Logga in i appen
  2. Klicka på menysymbolen uppe i vänster hörn
  3. Välj Konton och kort
  4. Scrolla ner till Hantera kort
  5. Välj Internetköp
  6. Klicka bort bocken för att stänga kortet för internetköp

SEB

Hos SEB går det för tillfället bara att spärra sitt kort för internetköp i deras app. Ladda ner appen till din telefon och följ deras instruktionsfilm som du hittar på YouTube.

I ett mejl till CyberInfo meddelar SEB att de på sikt kommer att erbjuda möjligheten att stänga kort även i sina övriga kanaler.

Nordea

Nordea har valt att internetköp för deras kort alltid är avstängt4. Här behöver du alltså inte göra något för att stänga kortet. När du vill öppna kortet för att köpa något på internet öppnar du istället kortet tillfälligt.

Via internetbanken

  1. Välj fliken Kort
  2. Klicka på rubriken Öppna och stänga kort
  3. Klicka på Ändra längst ner till höger
  4. Under Kortköp på internet väljer du Alla internetköp, 60 min och klickar på Spara.
  5. Nu kan du handla på internet i 60 minuter, därefter stängs kortet för internetköp igen

Via mobilappen

Se deras instruktionsfilm på YouTube

3. Spärra obehörig adressändring

Det går att förhindra att någon ändrar din adress hos både Skatteverket och Svensk Adressändring AB. När spärren har aktiverats krävs det verifiering med BankID för att kunna ändra adressen. I samband med bedrägerier och ID-kapningar är det vanligt att adressen ändras för den utsatte.

OBS: Tänk på att spärra adressändring hos både Skatteverket och Svensk Adressändring!

  • Hos Skatteverket loggar du in till deras tjänst Spärra obehörig adressändring och följer instruktionerna. Läs gärna också deras information.

  • Hos Svensk Adressändring AB aktiverar du Adresslåset genom att fylla i dina uppgifter och bekräfta med ditt BankID.

Övriga tips

Det finns en mängd andra saker du bör tänka på – och framför allt ska vara observant på. Det finns en del tecken att på att ett bedrägeri eller ID-kapning har skett, eller är på väg att ske.

  • Var observant på kreditupplysningskopior. När en bedragare handlar för lite större summor, eller tecknar abonnemang i ditt namn, görs oftast en kreditupplysning på dig. Om du inte känner igen dessa – ta genast kontakt med företaget som gjort kreditupplysningen och bestrid köpet/krediten eller abonnemanget. Polisanmäl också alla bedrägerier.

  • Se till att ingen kommer åt din post. Många bedrägerier börjar med bedragaren skaffar sig personliga uppgifter om dig, bankkort, ID-kort etcetera via din brevlåda. Lås din fysiska brevlåda för att undvika stölder ur den.

  • Se upp för BankID-kapningar. Knappa aldrig in din kod i BankID-appen för att verifiera dig på uppmaning av någon som ringt dig. Se polisens film Skydda dig mot telefonbedragare

  • Skaffa en digital brevlåda. Med en digital brevlåda minskar du risken att någon stjäl viktig post från din fysiska brevlåda. Du får dessutom din post snabbare, vilket i sin tur gör att du upptäcker kreditupplysningar i ett tidigare skede. Det finns en rad tjänster att välja mellan för digital brevlåda:

    Den största aktören är idag Kivra med över 5 miljoner användare.5

  • Spärra obehörig ombudsregistrering. När man aktiverat denna spärren hos Skatteverket går det bara göra ombudsregistrering via deras e-tjänster, det vill säga efter inloggning med BankID. Läs mer om att spärra obehörig ombudsregistrering i artikeln Skatteverket lanserar ny spärrtjänst.

Läs gärna också reportaget Kapad identitet om Kristinas id-kapning.

Referenser