I helgen var det Gubbdata i Lund – ett av Sveriges största demoparty. På plats fanns cirka ett hundra deltagare, alla med en passion för retrodatorer.

Commodore 64 En av alla C64 på Gubbdata, denna i gruppen Judas hörna. Bild: Jack-Benny Persson

Det är varmt och svettigt i lokalen – en gymnasieskola i Lund. På borden står långa rader av C64, Amiga och andra retrodatorer. Fokuset är stort på att få färdigt sitt demo till kvällens tävling. Men trots tävlingsandan råder en gemytlig och glad stämning. Alla delar samma passion för retrodatorer och man hjälps åt med olika projekt. Det hörs höga skratt och livliga diskussioner. I sorlet hörs diskussioner om alltifrån hårdvaruhack, programmering och gamla minnen från BBS:ens tid.

Gubbdata är ett demoparty som har funnits i över tio års tid och organiseras av David “Hedning” Almer. Ett demo är ett program som man själv skriver koden till. Med koden får man datorn att spela musik och visa grafik. Den stora utmaningen ligger i de begränsade resurserna på datorerna. Eftersom de är så begränsade skrivs de flesta demon i assembler eller i vissa fall direkt i maskinkod.

– Kanske som en musikvideo, där man spränger gränserna för vad maskinen är kapabel till, berättar David “Hedning” Almer.

Den populäraste datorn på Gubbdata är Commodore 64, en dator som har sålts i cirka 12,5 miljoner exemplar. Datorn har tagit sig in i Guinness rekordbok för världens mest sålda dator. Den såldes mellan 1982 och 1994.

Helgens Gubbdata kan dock vara det sista av sitt slag.

– Tio år får räcka för mig, jag är ganska sliten nu. Jag har köpt hus och har två barn, så jag vill spendera lite mer tid med familjen. Det kanske är dags för någon annan att starta ett party som jag kan åka på istället för att organisera det, säger David “Hedning” Almer.

Hör David “Hedning” Almer berätta om historien bakom Gubbdata och vad ett demo är för något i videoklippet.

ANNONS FÖR VÅRA EGNA BÖCKER Demonerna på internet

Strax innanför entrén sitter Whizzy och arbetar på sitt demo inför kvällens tävling. Han arbetar på det tillsammans med sin kompis i Australien.

– Demot går framåt, det är väl halvfärdigt nu. Men det är många timmar kvar, berättar Whizzy och fortsätter:

– Det är mest i assembler, men även lite Pascal. Det som jag gör nu är bara något enkelt jämfört med många andra. Det finns ju de som är extremt kreativa och duktiga här.

Whizzy Som skärm till sin C64 använder Whizzy en gammal monitor från en backkamera till en husvagn. Bild: Jack-Benny Persson

En bit längre in i lokalen sitter Taper och Sailor från Triad och kopierar spel från gamla 5,25 tumsdisketter. På sitt bord har de vars två diskettstationer kopplade till sina bärbara datorer.

– Det är lite som ett arkeologiskt arbete att kopiera och rädda alla gamla spel, berättar Sailor.

Triad har funnits sedan 1986 och är en av de äldsta och mest kända grupperna på C64-scenen.

Taper tar oss tillbaka till den gamla goda tiden och berättar om när man delade spel och demon genom att skicka dem med posten.

– Åtminstone varannan vecka skickade jag iväg disketter med posten, berättar Taper och fortsätter:

– I Holland hade man vid något tillfälle frimärken som var väldigt enkla att kopiera. Det vara bara något klistermärke med en tidsstämpel. Så det var på modet för de som bodde där att kopiera frimärkena [när man skickade disketter] och använda de istället.

Diskettrengörning på Gubbdata Efter ett stort antal kopierade disketter har det blivit dags för Taper att rengöra diskettstationerna. Bild: Jack-Benny Persson

Taper berättar att man även kopierade spel och demon via BBS:er. Något som Jucke från gruppen Judas också har varma minnen från.

– Det finns fortfarande många aktiva BBS:er, men nu når man dem via Telnet istället för över modem som förr i tiden. Det finns till exempel en kille som lägger upp badtemperaturen på en BBS där jag bor, berättar Jucke.

Jucke och Raveguru Jucke (till vänster) och Raveguru diskuterar gamla BBS:er. Bild: Jack-Benny Persson

BBS, Bulletin Board System, är som en elektronisk anslagstavla där man kan posta både meddelanden och filer. Många BBS:er hade också någon form av funktion för privata meddelanden, föregångaren till dagens e-post. Man kopplade upp sig till en BBS genom att ringa till den med ett modem. BBS:en hade sin storhetstid på 80-talet och en bit in på 90-talet.

Raveguru har själv drivit en egen BBS på 90-talet.

– Det fanns ju ingen information lokalt om exempelvis ravefester och den typen av underground-musik. Så jag började lägga upp information om ravefester, och även recensioner och rapporter om fester jag hade varit på. Det spred sig ju med tiden, så folk började ringa in till BBS:en bara för att ta del av den informationen, berättar Raveguru och fortsätter:

– Sen när jag lade ner BBS:en så gick det i graven. Men det var ett roligt projekt. Det måste ha varit runt 1993–1994 någon gång. Jag körde BBS:en i ett par år bara, sen rasade hårddisken. Det var runt 1995, precis när internet var i sin linda och folk började använda FTP istället.

Men det är inte alla som är lika förtjusta i att återuppleva BBS:ens tid. Bacchus från Fairlight berättar att han är lite inkonsekvent där. Han har inget emot att spendera all sin tid med gamla datorer, men när det kommer till kommunikation finns det enklare och snabbare sätt att kommunicera idag.

– Där vill jag vara så effektiv som möjligt, berättar Pontus “Bacchus” Berg från Fairlight.

Hör Pontus “Bacchus” Berg berätta om Fairlight TV – deras Youtube-kanal – sin historia inom Fairlight och hans syn på BBS:er och retrodatorer.

Sorlet i lokalen blir högre ju längre eftermiddagen går. Det spelas demon på hög volym från den innersta delen av lokalen. När klockan börjar närma sig 17:30 blir kodandet framför datorerna allt mer febrilt.

Morph, Thorin och Gandalf på Gubbdata Morph, Thorin och Gandalf kodar för fullt (till höger). Bild: Jack-Benny Persson

Kodandet hindrar dock inte deltagarna från att mingla och visa upp sina skapelser. I mitten av lokalen finns ett gäng glada killar.

– Tävlingen börjar klockan 19, det får man inte missa, berättar Mikael Dunker från Pretzel Logic.

Mingel på Gubbdata Från vänster: Joachim “The Sarge” Ljunggren, Mikael Dunker, Robert “Honcho” Eriksson, Kalle “TheK” Selin. Bild: Jack-Benny Persson

Mikael tog hem segern i kategorin C64 Graphics med bidraget The Wanderer. Joachim “The Sarge” kammade hem tredje platsen med bidraget Fair Treatment i samma kategori.

Alla bidragen och resultaten från kvällens tävling finns på CSDb - Gubbdata 2022.


Nyhetsbrev
Nyhetsuppdateringar från tidningen direkt till din inkorg, helt kostnadsfritt. Avsluta när du vill.

Kommentarer

Kommentarsfältet är modererat. Det innebär att alla kommentarer granskas av ansvarig utgivare före publicering.

Du väljer själv om du vill ange ditt riktiga namn, en pseudonym eller vara helt anonym. Ingen registrering behövs.